9. februar 2010

Vafler


Jeg lager alltid vafler etter innfallsmetoden. Det vil si, det eneste faste er at det alltid er tre egg i røra. Ellers har jeg en tendens til å blande inn det jeg har for hånden, det seg være vaniljesaus, fruktyoghurt, grøt eller is. Og resultatet blir stor sett alltid vellykket. På søndag satte jeg som mål å prøve å finne ut hvilke mengder jeg hadde av hva i oppskriften.

3 egg
1 drøy dl sukker
100 g smør, smeltet
300 g hvetemel
1 ts bakepulver
t ts vaniljesukker
1/2 ts kardemomme
1/2 l rømme (eller som jeg brukte, en blanding av rømme, kesam og yoghurt)
2,5 dl melk

Pisk sammen egg og sukker, tilsett de andre ingrediensene og rør godt. La røra stå og svelle 30 minutter. Tilsett mer melk hvis den er tykk, mer mel hvis den er tynn. Stek og nyt gode vafler.


Ingen kommentarer: