13. februar 2010

Pannekaker


Som før nevnt, har jeg en pannekakeoppskrift jeg alltid bruker. Den er veldig lett å huske og derfor veldig lett å øke porsjonen på ved behov. Onsdag denne uka ble det uttrykt ønske om pannekaker til middag. Fordi jeg nekter å stå halvannen time og steke pannekaker når jeg først kommer hjem fra jobb, fikk jeg omsider med list og lempe overtalt Linn til å stå for stekingen. Og det gikk jo riktig så bra! Men røra er tynn og man må være kjapp for å få fordelt den utover hele panna for å få runde pannekaker. Så Linn konsentrerte seg heller om å lage pannekaker i morsomme fasonger à la amøber...

Grunnoppskrift:

1/2 ts salt
1 egg
2 dl hvetemel
3 dl (skummet)melk

Ha alle ingrediensene i en bolle og pisk godt sammen. La røra stå og svelle i 30 minutter. Stek tynne pannekaker.

Vet ikke helt hvor mange pannekaker det blir av en porsjon, men til fire personer ville jeg tredoble oppskriften (trenger ikke å øke saltmengden tilsvarende).


Ingen kommentarer: